Lo Tesoro comenza.
Al tempo che Fiorenza
froria, e fece frutto,
sì ch'ell'era del tutto
la donna di Toscana.
Brunetto Latini est né à Florence dans les années 1220.
Engagé dans la vie politique, il fait partie des Guelfes. En 1260 après la bataille de Monte Aperti, le parti Gibelin s'empare du pouvoir à Florence.
Latini est contraint à l'exil. Il s'installe en France et compose une encyclopédie,
Li livres dou Tresor.
Après
Le mirouer du monde de Gossuin de Metz (voir
encyclopédie), c'est un Italien qui rédige l'une des premières encyclopédies en langue d'oïl (
ancien français).
Les encyclopédies de cette époque étaient plutôt rédigées en latin. Et la science se découvrait essentiellement dans les livres anciens : la Bible et les textes des philosophes Grecs.
En 1268, Florence est libéré des Gibelins et Latini retourne dans sa ville natale. Il y meurt en 1294. Il est enterré dans l'église Santa Maria Maggiore.
C'est l'un des maîtres et ami de Dante, né à Florence pendant l'exil de Latini. Dante lui rend curieusement hommage dans l'Enfer (chant XV) en plaçant Brunetto Latini parmi les Sodomites.
Lis Tresors
Cist premiers livres parole de la naissance de toutes choses.
Cist livres est apelés Tresors ; car si come li sires qui vuet en petit leu amasser chose de grandisme
vaillance, non pas por son delit seulement, mais por acroistre son pooir et por essaucier son estat en guerre et en pais, i met il les plus chieres choses et les plus precieux joiaus que il puet,
selonc sa bone entencion, tout autressi est li cors de cest livre compilez de sapience, si come cil qui est estrais de tous les membres de philosophie en une somme briement.
Et la maindre partie de cest Tresor est aussi come deniers contans por despendre toz jors en choses besoignables ; ce est à dire que ele traite del commencement
dou siecle et de l'ancienneté des vielles estoires et des establissemenz dou monde, et de la nature de toutes choses en somme.
[…]
Et se aucuns demandoit por quoi cist livres est escriz en romans, selonc le langage des Francois, puisque nous somes Ytaliens, je diroie que ce est por .iv. raisons
l'une, car nos somes en France ; et l'autre porce que la parleure est plus delitable et plus commune à toutes gens.
LIVRE PREMIER |
PREMIÈRE PARTIE |
I |
Cist premiers livres parole de la naissance de toutes choses |
II |
De Philosophie et de ses parties |
III |
Comment la nature de toutes choses est divisée en .iij. manieres sèlonc Theorique
|
IV |
Des choses que l'on doit faire et lesquels non, selonc Pratique |
V |
Porquoi on doit les unes choses faire et les autres non, selonc Logique |
VI |
Comment Diex fist toutes choses au commencement |
VII |
Comment aucunes choses furent faites de neant |
VIII |
De l'ofice de nature |
IX |
Ci dit que en Dieu n'a nul temps |
X |
Ci dit que en Dieu n'a nul muement |
XI |
Comment li maus fu trovés |
XII |
De tote la nature des angles |
XIII |
Ci parole de l'Ome |
XIV |
De la nature de l'ame |
XV |
Des offices et des nons de l'ame et dou cors |
XVI |
De memoire et de raison |
XVII |
Comment loi fu premierement establie |
XVIII |
De la divine loy |
XIX |
Comment roi et roiaume furent premierement |
XX |
Des choses qui furent au premier aage dou siecle |
XXI |
Des choses qui furent au secont aage dou siecle |
XXII |
Des gens qui nasquirent dou premier fil Noé |
XXIII |
Des gens qui nasquirent dou secont fil Noé |
XXIV |
Des gens qui nasquirent dou tiers fil Noé |
XXV |
Des choses qui furent dedans le tiers aage dou siecle |
XXVI |
Dou roi Ninus et des autres rois après |
XXVII |
Dou regne de Babiloine et de Egypte |
XXVIII |
Des rois de Grece |
XXIX |
Del regne de Sysione |
XXX |
Dou regne des femes |
XXXI |
Dou regne des Arginos |
XXXII |
Des rois de Troie |
XXXIII |
Comment Eneas arriva en Ytaille |
XXXIV |
Comment Eneas fu rois en Ytaille et ses filz après |
XXXV |
De la lignie des rois de Rome et d'Angleterre |
XXXVI |
De Romulus et des Romains |
XXXVII |
De la conjuration Cateline |
XXXVIII |
Comment Julius Cesar fu premiers empereurs de Rome |
XXXIX |
Des rois de France |
XL |
Encore dou tierc aage dou siecle |
XLI |
Des choses qui furent dedanz le quart aage |
XLII |
Des choses qui furent dedans le quint aage |
XLIII |
Dou sisisme aage dou siecle |
XLIV |
De David, qui fu rois et prophetes |
XLV |
Dou roi Salemon |
XLVI |
De Helyas et de sa vie |
XLVII |
De Helyseus et de sa vie |
XLVIII |
De Ysaïe et de sa vie |
XLIX |
De Jeremie le prophete |
L |
De Ezechiel le prophete |
LI |
De Daniel le prophete |
LII |
De Achias le prophete |
LIII |
De Jado le prophete |
LIV |
De Thobie |
LV |
Des .iij. enfanz |
LVI |
De Esdras |
LVII |
De Zorobabel et de Neemias |
LVIII |
De Hester |
LIX |
De Judith |
LX |
De Zacharie |
LXI |
Des Machabeus |
LXII |
Des livres dou Viel Testament |
|
DEUXIÈME PARTIE |
LXIII |
Ci comence de la novele loi |
LXIV |
Dou parenté Nostre Dame |
LXV |
De la premiere Marie, mere Dieu |
LXVI |
De saint Jehan Baptiste |
LXVII |
De saint Jacque Alphei |
LXVIII |
De saint Jude |
LXIX |
De saint Jehan l'Evangeliste |
LXX |
De saint Jacque Zebedei |
LXXI |
De saint Pierre |
LXXII |
De saint Pol |
LXXIII |
De saint Andreu |
LXXIV |
De saint Phelipe |
LXXV |
De saint Thomas |
LXXVI |
De saint Bartholomeu |
LXXVII |
De saint Mathe |
LXXVIII |
De saint Mathias |
LXXIX |
De saint Simon |
LXXX |
De saint Luc |
LXXXI |
De saint Marc |
LXXXII |
De saint Barnabé |
LXXXIII |
De saint Thimotheu |
LXXXIV |
De Thitus |
LXXXV |
Du Novel Testament |
LXXXVI |
Comment la novelle loi fu commencée |
LXXXVII |
Comment Crestientez essauca au tens Silvestre, et des autres Apostoles |
LXXXVIII |
Coment sainte Eglise essauca |
LXXXIX |
Comment li rois de France fu empereres de Rome |
XC |
Comment l'empire de Rome revint as Ytaliens |
XCI* |
De l'empereour Berengier |
XCII* |
Encore de ce meisme et des Apostoles |
XCIII* |
Comment li empires revint as Alemans |
XCIV* |
De l'empereor Henri |
XCV* |
De la hautesce Fedrich |
XCVI* |
Encore de l'Empereor |
XCVII* |
Encore de l'Empereor |
XCVIII* |
De Mainfroi et dou roi Karle [d'Ango] |
XCIX |
Comment l'empire de Rome revint as Alemans |
|
TROISIÈME PARTIE |
C |
Comment nature œvre es elemens et es autres choses |
CI |
Comment toutes choses furent faites, et dou meeslement de complexion |
CII |
Des .iiij. complexions de l'home, et des autres choses |
CIII |
Des .iiij. vertus qui sostiennent les animaus en vie |
CIV |
Dou quint element |
CV |
Comment li mondes est reons, et comment li element sont establi |
CVI |
Des vainnes de la terre et des aigues |
CVII |
De l'air et de la pluie et dou vent et des choses qui sont en l'air |
CVIII |
Dou feu |
CIX |
Des .vij. planetes |
CX |
De la grandor dou ciel et de la terre |
CXI |
Dou firmament et dou cours des .xij. signes |
CXII |
Dou cours dou soleil par les .xij. signes |
CXIII |
Dou jor et de la nuit, et dou chaut et dou froit |
CXIV |
Del cercle des .xij. signes |
CXV |
De la difference entre midi et septentrion |
CXVI |
De la grandor dou soleil et dou cours de la lune |
CXVII |
Comment la lune emprunte la clarté dou soleil, et des eclipses |
CXVIII |
Dou cours de la lune par son cercle |
CXIX |
De compot dou soleil et de la lune, et dou premier jor dou siecle, et du bisexte et des epactes,
et des autres raisons de la lune |
CXX |
Des signes et des planetes et des .ij. tramontaines |
CXXI |
De nature, quele ele est et comment ele œvre es choses dou monde |
|
QUATRIÈME PARTIE |
CXXII |
Ci commence la mappemonde |
CXXIII |
De la partie d'Orient qui est apelée Aisie |
CXXIV |
De Europe |
§. 2 |
De ce meisme |
CXXV |
De Aufrique |
CXXVI |
Comment hom doit eslire terre gaaignable |
CXXVII |
Comment l'om doit maisoner et en quel leuc |
CXXVIII |
Comment on doit faire puis et fontaines |
CXXIX |
Comment hom doit faire cisternes |
CXXX |
Comment hom doit garnir sa maison et de queles choses |
|
CINQUIÈME PARTIE |
CXXXI |
Ci comence de la nature des animaus et premierement des peissons |
CXXXII |
Dou cocodrille et dou cocatris |
CXXXIII |
De cete |
CXXXIV |
De coquille |
CXXXV |
Dou dalfin |
CXXXVI |
De ypotame |
CXXXVII |
De sereines |
CXXXVIII |
De toutes manieres de serpens |
CXXXIX |
De l'aspide |
CXL |
De amphimenie |
CXLI |
Dou baselique |
CXLII |
Dou dragon |
CXLIII |
De scitalis |
CXLIV |
De la vipre |
CXLV |
Des lisardes |
CXLVI |
Dou salemandre |
CXLVII |
De la nature de l'aigle |
CXLVIII |
De toutes manieres de ostours |
§. 2 |
De ce meisme |
CXLIX |
De tous espreviers |
CL |
De tous faucons |
CLI |
De tous esmerillons |
CLII |
De alcion |
CLIII |
De ardea |
CLIV |
Des oies et des anetes |
CLV |
Des besainnes |
CLVI |
De la calandre |
CLVII |
Des colons |
CLVIII |
Dou corbel |
CLIX |
De la cornaille |
CLX |
Dou contornix |
CLXI |
De la nature de la cigoigne |
CLXII |
De ybes |
CLXIII |
Dou cigne |
CLXIV |
Dou fenix |
CLXV |
Des grues |
CLXVI |
De la hupe |
CLXVII |
De l'arondele |
CLXVIII |
Dou pellicant |
CLXIX |
De la perdriz |
CLXX |
Dou papegaut |
CLXXI |
Dou paon |
CLXXII |
De la torterele |
CLXXIII |
Dou voltour |
CLXXIV |
De l'ostruce |
CLXXV |
Dou coc |
CLXXVI |
Dou lion |
CLXXVII |
De antelu |
CLXXVIII |
De l'asne |
CLXXIX |
Des bues |
CLXXX |
Des berbiz |
CLXXXI |
De la belete |
CLXXXII |
Des chamels |
CLXXXIII |
Dou castoire |
CLXXXIV |
Dou chevreul et des biches |
CLXXXV |
Dou cerf |
CLXXXVI |
Des chiens |
CLXXXVII |
Dou camelion |
CLXXXVIII |
Dou cheval |
CLXXXIX |
De l'olifant |
CXC |
Dou formi |
CXCI |
De hiene |
CXCII |
Dou loup |
CXCIII |
Dou loup cervier |
CXCIV |
De lucrote |
CXCV |
Del manticore |
CXCVI |
De panthere |
CXCVII |
De parande |
CXCVIII |
Dou singe |
CXCIX |
Dou tigre |
CC |
De la taupe |
CCI |
De l'unicorne |
CCII |
De l'ours |
|
|
LIVRE II |
PREMIÈRE PARTIE |
I |
Ci commence li secons livres dou Tresor, qui parole des vices et des vertus - Prologue |
II |
Ci commence de Ethique d'Aristote |
III |
Dou gouvernement de la cité |
IV |
Des .iij. vies |
V |
Dou bien |
VI |
Des trois puissances de l'ame |
VII |
Des .iij. manieres de bien |
VIII |
Des puissances de l'ame |
IX |
Des .ij. manieres de vertu |
X |
De la vertu de l'entendement |
XI |
Comment li hom est vertuous |
XII |
Des .iij. choses que l'om desire |
XIII |
Comment hom est vertuous |
XIV |
Que les vertus sont en habit |
XV |
De vertu, quele ele est et comment |
§ 2 |
Encore de ce meisme |
XVI |
Ci enseigne à conoistre les vertus |
XVII |
Comment li hom fait bien et mal |
XVIII |
De force |
XIX |
De chasteé |
XX |
De largece |
XXI |
De magnificence |
XXII |
De magnanimité |
XXIII |
De ire et de mansuetude |
XXIV |
De compaignie de gent |
XXV |
De verité |
XXVI |
Comment li hom est conneuz par ses movemens |
XXVII |
De justice |
§ 2 |
Encore de ce meisme |
XXVIII |
De prudence |
§ 2 |
De ce meisme |
XXIX |
Encore de force |
XXX |
Encore de chastée |
XXI |
Encore de mansuetude |
XXXII |
Encore de largesce |
XXXIII |
Encore de magnanimité |
XXXIV |
Encore de compaignie |
XXXV |
Encore de justice |
XXXVI |
Des vices |
XXXVII |
De delit |
XXXVIII |
De chasteé et de continence |
XXXIX |
De constance |
XL |
De amistié |
XLI |
De seignorie |
XLII |
De service |
XLIII |
De delit |
XLIV |
De felicité |
§ 2 |
Encore de ce meisme |
XLV |
Dou gouvernement de la cité |
XLVI |
Ci finit li livres de Aristote, et comencent les enseignemens des vices et des vertus - Prologue
|
XLVII |
Des trois manieres de bien |
XLVIII |
Ci prueve que vertus est li mieudres biens de touz |
XLIX |
Ci loe vertu |
L |
Ci semont home à œvre de vertu |
LI |
Ci devise de vertu en .ij. parties |
LII |
Ci devise de la vertu moral en .iiij. parties |
LIII |
De la premiere vertu, ce est prudence |
§ 2 |
De ce meisme |
LIV |
De porveance |
LV |
De garde |
LVI |
Des choses que l'om doit garder ains que om parole |
§ 2 |
De ce meisme |
§ 3 |
De ce meisme |
§ 4 |
De ce meisme |
§ 5 |
De ce meisme |
LVII |
De conoissance |
LVIII |
De enseignement |
LIX |
De prudence |
LX |
De la seconde vertu, ce est atemprance |
§ 2 |
Encore de ce meisme |
LXI |
Des deliz et des desiriers |
LXII |
De mesure |
LXIII |
De honesté |
LXIV |
De chasteé |
LXV |
De sobrieté |
LXVI |
De retenance |
LXVII |
Ci dit Seneques de continence |
LXVIII |
De la tierce vertu, ce est de force |
LXIX |
De magnanimité |
LXX |
De fiance |
LXXI |
De seurté |
LXXII |
De magnificence au tens de la pais |
§ 2 |
De magnificence au tens de guerre |
§ 3 |
De .ij. manieres de grandor en guerre et en pais |
LXXIII |
De constance |
LXXIV |
De patience |
LXXV |
Encore de force |
LXXVI |
De justise |
§ 2 |
Encore de ce meisme |
LXXVII |
De roidor, qui est la premiere branche de justise |
§ 2 |
Des juges |
LXXVIII |
De liberalité, qui est la seconde branche de justise |
LXXIX |
Des enseignemens de doner |
LXXX |
De guerredoner |
§ 2 |
Encore de liberalité |
LXXXI |
De religion |
LXXXII |
De pitié |
LXXXIII |
De innocence |
LXXXIV |
De charité |
LXXXV |
Des choses qui aident à amistié |
LXXXVI |
Comment nos devons amer noz amis |
LXXXVII |
De la veraie amistié |
LXXXVIII |
De amistié qui est par profit |
LXXXIX |
D'amistié qui vient par delit |
XC |
De reverence |
XCI |
De concorde |
XCII |
De misericorde |
XCIII |
De tort |
XCIV |
De la negligence des juges et de justice |
§ 2 |
De justice |
XCV |
De la comparison des vertus |
XCVI |
Des biens dou cors |
XCVII |
Des biens de fortune |
XCVIII |
De la premiere branche de fortune, ce est richesce |
XCIX |
Des sers |
C |
De pecune |
CI |
De seignorie |
CII |
De gloire et de renomée |
CIII |
De la comparison entre les biens dou cors et de fortune |
CIV |
De la querele qui est entre honeste et profitable |
CV |
De vertu contemplative |
CVI |
Des sainz homes |
§ 2 |
De ce meisme |
CVII |
De foi |
CVIII |
De charité |
CIX |
De esperance |
CX |
De peché |
CXI |
Des criminaus pechiez |
CXII |
Ce est li darriens enseignemens de cest livre |
|
|
LIVRE III |
PREMIÈRE PARTIE |
I |
Ci comence rectorique, ce est li livres de bone parleure qui enseigne et monstre à bien
parler |
II |
De rectorique, quele ele est, et de son office et de sa fin |
III |
Des parties de rectorique |
IV |
De .ij. manieres de parler, ou de bouche ou par letre, et sor quels choses |
V |
Dou contens qui naist de paroles escrites |
VI |
Comment tuit contens naissent par.iiij. raisons |
VII |
Dou contens qui naist de la qualité dou fait et de ses parties |
VIII |
Des choses que l'om doit consirer en sa matiere |
IX |
Dou contens qui est et comment il doit estre establi par parties |
X |
De .ij. manieres de parler en prose ou en rime |
XI |
Ci fenist des trovemenz, or commence à deviser de l'ordre |
XII |
Des .iiij. choses que li parleres doit considerer en sa matiere devant ce que il die ou que il
escrive son conte |
XIII |
Comment l'om puet acroistre son conte en .viij. manieres |
XIV |
Des branches dou conte, et comment li parleres doit establir ses diz par ordre |
XV |
Des .vj. branches dou conte en parlant de bouche |
XVI |
Des .v. parties des lettres escrites que on envoie as autres gens |
XVII |
Des enseignemens dou prologue selonc la diversité des matieres |
XVIII |
Des .ij. manieres de prologue, une coverte et autre descoverte |
XIX |
Quel prologue convient sor honeste matiere |
XX |
Quel prologue convient sor contraire matiere |
XXI |
Quel prologue convient sor vil matiere |
XXII |
Quel prologue convient sor doutouse matiere |
XXIII |
Quel prologue convient sor oscure matiere |
XXIV |
De .iij. choses qui sont besoignables à chascun prologue, qui ne pueent estre bons sanz
l'une ou sanz les autres |
XXV |
Des enseignemens por aquerre la bienvoillance des oianz |
XXVI |
Les enseignemens por doner as oians talent d'oïr nos diz |
XXVII |
Les enseignemens por doner as oianz talent de savoir |
XXVIII |
Des prologues qui sont par coverture |
XXIX |
Comment l'on doit commencier son prologue quant sa matiere desplaist as oianz |
XXX |
Comment on doit commencier son prologue quant li entendeor croient son aversaire |
XXXI |
Comment on doit commencier son prologue quant li entendierres est traveilliez ou embesoigniez
|
XXXII |
Ce sont li enseignement de touz prologues ensemble |
XXXIII |
Des vices dou prologue, et premierement dou general |
XXXIV |
Ci met exemple por mieulx demonstrer ce qui est devant |
§ 2 |
Li dis Jule Cesar |
§ 3 |
Comment Cesar parla selonc cest art |
§ 4 |
Ce est li jugemenz Caton |
§ 5 |
Comment Catons parla selonc cest art |
XXXV |
De la seconde branche dou conte, ce est le fait |
XXXVI |
Dou conte qui trespasse hors de sa matiere |
XXXVII |
Dou conte qui est par geu ou par envoiseure |
XXXVIII |
Del conte qui est es choses citeiennes |
XXXIX |
Ci enseigne à conter le fait briement |
XL |
Ci enseigne à conter le fait entendablement |
XLI |
Ci enseigne à conter le fait voirsemblablement |
XLII |
Ci devise les vices dou fait dire |
XLIII |
De la tierce branche dou conte, ce est devisement |
§ 1 |
Del premier devisement |
§ 2 |
Del secont devisement |
XLIV |
De la quarte branche dou conte, ce est dou confermement |
XLV |
Des argumens por prover ce que li parleres dit |
XLVI |
Des proprietez dou cors qui donent argumenz de prover |
XLVII |
Des proprietez de la chose |
XLVIII |
De .ij. manieres de touz argumenz |
XLIX |
Des necessaires argumens |
L |
Des voirsemblables argumens |
LI |
De touz argumens en .ij. manieres, ce est de loign et de près |
LII |
De celui argument qui est pris de loign |
LIII |
Del argument qui est pris de près |
LIV |
De la cinqueinme branche dou conte, ce est deffermement |
LV |
Dou deffermement qui nie le voirsemblable argument |
LVI |
Del deffermement qui nie le necessaire argument |
LVII |
Del deffermement qui nie la conclusion |
LVIII |
Comment on doit deffermer l'argument qui est vicious |
LIX |
Del deffermement qui dit aussi fermes raisons ou plus que ses aversaires |
LX |
De la siseime branche dou conte, ce est de la conclusion, qui est la derraine |
LXI |
Del reconte |
LXII |
De desdaing |
LXIII |
De pitié |
LXIV |
De la diversité qui est entre les parleors et les diteors de la conclusion |
LXV |
Comment li contes puet estre à mains de .vj. branches |
LXVI |
Des branches qui ont estable leu determiné |
|
Cy fine l'art de Rethorique |
|
DEUXIÈME PARTIE |
I |
Del gouvernement des citez |
II |
Des seignories et des pilers |
III |
Quels hom doit estre esleuz à seignor et à governeor |
IV |
Comment et en quel maniere li sires doit estre esleuz |
V |
Ci devise la forme de la lettre |
VI |
Des choses que li sires doit faire quant li a receues les letres |
VII |
Des choses que li sires doit faire quant il reçoit la seignorie |
VIII |
De ce que li sires doit faire au chemin |
IX |
Comment li sires doit parler le jor de sa venue |
X |
Que li sires doit faire quant il est à la vile venuz |
XI |
Ce que li sires doit faire quant il a fait son sairement |
XII |
Comment li sires doit faire quant il entre en sa seignorie premierement |
XIII |
Comment li sires doit amonester ses officiaus |
XIV |
Comment li noviaus sires doit honorer son ancessor |
XV |
Comment li sires doit assembler le conseil de la vile |
XVI |
Comment li sires doit honorer les messagiers et les ambasseors estranges |
XVII |
Comment li sires doit envoier ses ambasseors |
XVIII |
Comment li sires doit oïr les causes et les avocaz |
XIX |
Comment li sires doit faire sor le malefice |
XX |
Comment li sires doit dampner et assodre les accusez |
XXI |
Comment li sires doit garder la chose dou commun |
XXII |
Comment li sires doit garder les choses de son hostel |
XXIII |
Comment li sires se doit conseillier avec ses sages |
XXIV |
De la descorde qui est entre ceulx qui vuelent estre cremu et ceulx qui vuelent estre amé
|
XXV |
Des choses que li sires doit considerer et faire en sa seignorie |
XXVI |
Des choses dont li sires se doit garder por l'achoison de soi |
XXVII |
Des choses dont li sires se doit garder por l'achoison dou commun |
XXVIII |
Des choses que li sires doit faire au tens de pais et de guerre |
XXIX |
Ce est li generaus enseignemenz des prevostez |
XXX |
Comment li nouviaus governeres doit estre esleuz |
XXXI |
Comment li sires se doit porveoir entor l'issue de sa seignorie |
XXXII |
Des choses que li sires doit faire à l'issue de son office |
XXXIII |
Comment li sires doit demorer à rendre son conte |
|
|
APPENDICE |
I |
Des maistres de philosofie et porquoi il troverent monoie |
II |
Comment Julius Cesar fu premier empereur |
III |
Cy parle de Judith |
IV |
Chi poet on savoir les sains lieus de la terre de Jherusalem |
V |
Comment la premiere loi commencha |
§ 2 |
Chi commence le passion Jhesu Christ |
VI |
Addicion (Le hareng) |
VII |
Du porcq saingler |