[index]
picard
Dèclaråcion dès dreûts d' l'ome
Considèrant qui l' rèspèt dèl dignité, qu'apartint
sorlon l' nateûre a tos lès-omes so l' tére, èt d'
leûs dreûts égåls, qu'on n' såreût 'lzî
mèskeûre, c'èst l' fondemint dèl lîberté,
dèl djustice èt dèl påye è monde ètîr
;
considèrant qu' fåte dè k'nohe èt d' rèspècter
lès dreûts d' l'ome, ènn' a dès cis qu' s'ont avili
å pont d' brutålizer l' s-ôtes d'ine manîre scandaleûse
po l' consyince di l'ûmånité qui l's-omes adon èspèrèt
dè viker d'tot leû coûr èn-on monde wice qu'i sèrît
turtos lîbes dè parler èt d' creûre, dilîbèrés
qu'i sont dèl tèreûr èt dèl mizére, insi
qu'il a stu prôclamé ;
considèrant qu' s'on louke dè fwèrci l'ome a s'chèrvi
dèl rèvole come dièrin mwèyin disconte di l'abus dèl
pouhance èt d' l'assèrvih'mint, i fåt-st-apreume qu'on rèdjime
di dreût garantih lès dreûts d' l'ome ;
considèrant qu' lès peûpes dès Nåcions-Unèyes
ont, è leû Lwè d' fondåcion, prôclamé 'ne
fèye di pus' leû fwè d'vins lès dreûts naturéls
di l'ome, d'vins l'dignité èt l' valeûr dès-omes èt
dès feumes, qu'il ont rézoû d' favorizer l' progrès
sociål èt d' mète è plèce dès mèyeûsès
condicions po viker avou 'ne pus grande lîbèrté ;
considèrant qu' lès-Etats mambes s'ont ègadjî po-z-assûrer
vre°ymint tot costé, avou l'e°de di l'Organizåcion, li rèspèt
dès dreûts d' l'ome èt d'sès naturélès
lîbèrtés ;
considèrant qu'i s' fåt turtos mète d'acwérd so l'
significåcion d' cès dreûts èt d' ces lîbèrtés-la
s'on vout rèyålizer on tél ègadjemint ;
considèrant qu'il è-st-important d'ècorèdjî
totes lès nåcions a s'aconter todi mîs eune l'ôte,
li jènèrale Assimble°ye
prôclame cisse Dèclaråcion dès dreûts d' l'ome
come riprézintant lès comeunès valeûrs di l'ûmånité
qui tos lès peûpes èt totes lès nåcions d'vront
sayî d' tote leû fwèce dè mète èn-oûve
afîs' qui totes lèes djins èt totes lès sôciètés,
tot-z-avant tofér cisse Dèclaråcion èl tièsse
si fwèrcihesse, avou lès mwèyins d' l'ansègnemint
èt d' l'éducåcion, dè fèé crèhe
li rèspèt d' cès dreûts èt lîbèrtés
èt d'ènn' assûrer, gråce a dès-adjincenèdjes
todi pus nèts å lève° nacionål èt internacionål,
li rik'nohance èt l'aplicåcion è monde ètîr èt
d'ine rèyéle manîre, ot'tant è-mé lès
populåcions dès-Etats mambes qu' è-mé lès cisses
dès tères qui sont d'zos leû k'dûhance.
prumî årtike
Tos lès-omes vinèt å monde lîbes
èt égåls po çou qu'èst d' leû dignité
èt d' leûs dreûts. Leû re°zon èt leû
consyince elzî fe°t on d'vwér di s'kidûre inte di zèle
come dès frès.
årt II..
Chaskeun' pout prétinde a tos lès dreûts èt a totes
lès lîbèrtés qui sont chal prôclamés,
sins qu'on prinse astème, par ègzimpe, a s' race, a s' coleûr,
a s' nateûre d'ome ou d'feume, a s' lingadje, a sès crwèyinces,
a sès-îdèyes so l' politique ou so tot l'minme cwè,
al contre°ye ou al famile di wice qu' i provint, a s' fôrtune, a s'
lignèdje, brèf a cwè qui ç' seûye. E d' pus',
nouk ni deût påti d' çou qu'on pout pinser dè gouvèrnémint
di s' patrèye, di si-administråcion, di s' condicion rapôrt
as-ôtes payis, qu'èle seûye souvèrinne ou soumîse
d'ine manîre ou d' l'ôte.
årt III
Tot l' monde a dreût al vèye, al lîbèrté, al
sûreté.
årt IV
In-ome n'a måy li dreût d'assèrvi in-ôte ome, d'ènnè
fé in-èsclåve èt 'ne martchandèye qu'on pout
vinde ou atch'ter.
årt V.
Nouk ni pout-èsse mètou al torteûre, savadjmint maltre°tî
èt avili, swè-dîzant dèl pûni.
årt VI.
Chaskeun' deût-èsse lîbe dè r' cwèri sès
dreûts d'vant l'djustice, tot wice qui ç' seûye.
årt VII.
Tos lès-omes sont égåals divant li lwè, qu'èlzès
deût protéjer, sins nole préfèrince po onk ou po l'ôte,
çou qu' sèreût contre°re al prézinte Déclaråcion
Parèlièmint, li lwè 'lzès deût protéjer
conte lès cis qu' vôrît ric'mander 'ne téle sôr
di préfèrince.
årt VIII.
Chaskeun' deût-èsse vrèyemint lîbe d'atre°re divant
lès djudjes di s' payis tot lès cis qu'adjihèt conte lès
me°sses dreûts rik'nohous d'vins l'constitucion ou d'vins li lwè.
årt IX.
Nouk ni pout, sins nole bone re°zon, èsse arèsté, rèssèré,
ou bin tchèssî foû di s' payis.
årt X.
Tot l'monde a parèlièmint l' dreût d' ple°tî s'
cåse divant on tribunål qui seûye lîbe èt sins
parti-pris. Et li d'vwèr dè tribunål, ci sèrè
d' décîder so lès dreûts èt so lès obligåcions
dès ple°tieûs ou bin d' djudjî si l' acuzé èst
coupåbe ou ènocint di çou qu'on l' amète.
årt XI.
Tot quî è-st-acuzé d'on dèlit deût-èsse
supôzé ènocint disqu'a tant qu'il åye situ publiquemint
djudjî èt rik'nohou coupåbe d'après li lwè èt
so condicion qu' il åye situ tot-a fe°t lîbe di s' disfinde.
Nouk ni pout-èsse condanné po dès fe°ts ou po dès
måquemints qu' n' alît nin conte li dreût nacionål ou
internacionål å moumint qu' ont stu comètous. Et tot fî
parèy ni pout-i èsse condanné pus deûremint qu'i l'åreût
stu å minme moumint, d'après li lwè.
årt XII.
Il èst disfindou d' s'intrimète sins re°zon d'vins lès-afe°res
d'ine saquî ou di s' famile, di brokî è s' mohone, di nahî
d'vins lès lètes qu'i r'çût ou qu'il èvôye.
Il èst disfindou d' l' ac'sûre divins si-oneûr ou d'vins s'
réputåcion. A d' fåt d' çoula, chaskeun' a l' dreût
d' rèclamer l'pretècsion dès lwès.
årt XIII.
Chaskeun' a l' dreût d' cotî avå s' payis come i lî ple°t
èt d' s'adjîstrer tot wice qu'il a îdèye.
Chaskeun'a ossi l' dreût d' cwiter tot l' minme qué payîs,
minme li sonk, èt d' î rintrer qwand-i lî ple°t.
årt XIV.
Si an cas qu' i-åreût 'ne pèrsécussion, on a todi l'
dreût d' cwèri a s' ahouter èt di s'se°wer a l' ètrindjîr,
s'il atome insi.
On n' si pout prévaleûr d' on tèl dreût s'on-èst
porsuvou po des fe°tes cléremint provés qui vont conte lès
lwès ou conte lès-îdèyes dès Nåciones-Unèyes.
årt XV.
Chaskeun' a dreût a 'ne nacionålité.
Nouk ni pout-èsse, sins nole bone re°zon, spani di s' nacionålité
ni di s'dreût d'ènnè candjî.
årt XVI.
Si vite qu'il ont l'adje, l'ome èt l'feume di tot l' minme quèle
nacionålité ou r' lidjon sont lîbes di s' marier èt
d' fonder 'ne famile. Onk come l'ôte, il ont lès minmes dreûts
å moumint èt tot l' tins d' leû marièdje come po l'
divôrce.
On n' pout marier in-ome èt 'ne feume s' i n' sèrît nin d'acwèrd.
Li nateûre a fe°t dèl famile li fondemint dèl sôcièté
èt l' socièté ossi bin qu' l' Etat ont l' dvwér dèl
protéjer.
årt XVII.
Chaskeun' èst lîbe d' aveûr dè bin, seûye-t-i
d'a sonk tot seû, seûye-t-i è comunôté.
Nouk ni pout-èsse, sins nole bone re°zon, dispouyî di s'bin.
årt XVIII.
Chaskeun' èst me°sse di sès-îdèyes, di s' consyinca,
di s' rilidjon. Coula vout dîre qu'il èst lîbe dè régler
s' vèye so sès prôpés-îdèyes èt
so s' rilidjon, tot seû ou bin avou dès-ôtes, è s' mohone
come å d' foû, avou l'ansègnemint, lès pratiques, lès-ûzances
èt lès cèrèmon'rèyes qui l'agrèyèt.
årt XIX.
Chaskeun' èst lîbe dèwårder sèsîdèyes
èt d'èlzès prôclamer. Ossi n' a-t-on nou dreût
d'èl toûrmèter cåse di sès-îdèyes
èt 'l èst lîbe d'aler cwèri, dè r'çûre
èt d' publiyî dès-informåcions di quéle manîre
qui s' seûye.
årt XX.
Tot l' monde a l' dreût di s' rapoûler èt d' s'assôciyer
tant qui ç' n'èst nin po fé margaye.
Nouk ni pout-èsse fwèrci dè r'djonde ine associåcion.
årt XXI.
Chaskeun' a l' dreût dè prinde part al politique di s' payîs,
seûye-t-i dirèctèmint, seûye-t-i avou l' intrèmîse
d' on r'prézintant, lîbrèmint tchûzi.
Chaskeun' ås minmès condiciones, pout prétinde a on posse
divins lès-administråcions.
Lès me°sses dèl nåcion ni d'vèt leû pouvwèr
qu'al vol'té dè peûpe, téle qu'èle si done a
k'nohe ås-élècsions, qu'i fåt èmantchî
d'vins l'dreût dè djeû, å moumint volou, avou l'sufraje
ûnivèrsél èt lès minmes dreûts po turtos.
Et s' fåt-i co qu' chaskeun' si pôye rètrôk'ler po vôter
sècrètemint, a mons qu' on-imådjine ine ôte manîre
dè rèspècter parèlièmint l' lîbèrté
dè vôtant.
årt XXII.
Dè moumint qu'ine saquî èst rik'nohowe come mambe dèl
sôcièté, èle pout prétinde al sécurité
sociåle. Elle a l' dreût d' rèclamer tot çou qu'elle
a mèzåhe po viker conv'nåblèmint, po t'ni s' rang, po
s' cultiver, di manîre a wårder tote si dignité d'ome èt
a fé lîbrèmint frudjî sès prôpès
capåcités. Et po çoula, èle deût poleûr
conter so l'èhowe dè payîs tot-ètîr come so l'assistince
dès-ôtes payîs, chaskeun' sorlon si-organizåcion èt
sès mwèyins.
årt XXIII.
Chaskeun' a l' dreût d'ovrer èt d' fé l' mestî qu' lî
ple°t. Et s'èl deût-on adègnî so l' ovrèdje
tot lî mètant dès condicions qu' sèyèsse djusses
ét dûhåves. El fåt ossi assûrer conte li chômèdje.
Po l' minme payèle, tos l's-ovrîs ont dreût al minme påye,
sins nole prèfèrince.
Tot quî qu' oûveûre deût lèver l' sale°re qui
lî r'vint èt qu' deût lî pèrmète, lu èt
s' famile, dè miner l' vicåaèye d'ine one°te djint. Et
s'il atome insi, c' è-st-al sôcièté d' mète
çou qu' pôreût måquer.
On a todi l' dreût dè r'djonde on sindicat ou di s'mète a
saqwant' po 'nn' èmantchî onk.
årt XXIV.
Tot l' monde si deût poleûr ripwèzer èt prinde dès
lwèzîrs. C'è-st-insi qu'on n' pout fwèrci in-ovrî
a trîmer foû mèzeûre èt qu'on lî deût
payî dès vacances å bout d'on tins.
årt XXV.
Tot l' monde a dreût a 'ne vicårèye qui lî pèrmète
dè sognî s' santé èt s' confôrt come lès
cis di s' famile, par ègzimpe ôpo çou qu'èst d' magnî,
di s' moussî, d' s'adjîstrern di s' fé médî èt
d' saqwants chèrvices di sôcièté qu' on n' s' è
pout passer. Lès chômeurs, lès malådes, lès mèsbrudjîs,
lès vèfs èt lès vèves, lès veyès
djints, lès cis qu'on pièrdou leû gangnèdje mågré
zèls ont dreût al sécurité.
Lès méres di famile èt l's-ènfants ont-st-a preume
li dreût d' èsse e°dîs èt assistés. Tos l's-éfants,
qu' i sèyèsse vinou a monde divins l' marièdje ou foû,
ont l' minme dreût al sécurité sociaåle.
årt XXVI.
Tot l' monde deût poleûr fé dès-ètudes, èt
çoula gråtis', dè mons po çou qu' èst dès
bassès scoles.I fåt-st-èmantchî on pô tot costé
dès scoles tèchniques èt profèssionéles. Tant
qu'ås hôtès scoles, èlzès fåt drovi parèlièmint
a turtos d'après lès mèrites.
Li d'vwèr dès me°sses di scole, c'èst d' fé frudjî
lès capåcités d' chaskeun' èt d' mî fé
rèspècter lès dreûts d' l' ome èt lès
prumîrès lîbèrtés. C' è-st-ossi d' aminer
lès djints d'totes lès nåcions, di totes lès races,
di totes lès r' lidjons a s' mî comprinde, a s' mî supwèrter,
a s' mî inmer. C'è-st anfin d'e°dî lès Nåcions-Unèyes
a todi mî ovrer po qui l' monde wåde li påye.
C'è-stèa preume ås parints d'tchûzi l' mèyeûse
sicole po leûs-èfants.
årt XXVII.
Rapôrt al cultûre, chaque mambe dèl comunôté deût
poleûr profiter d' tot çou qui' i s' passe, an'mirer lès-oûves
dès-årtisses, prinde pårt ås-invancions dès savants
èt a leûs binfe°ts.
Lès savants, lès scriyeûs, lès-årtisses ont l'
dreût d'èsse disfindous s' on vôreût fé twert
a leû gangnèdje ou bin a leû dignité.
årt XXVIII.
D'ine classe a l'ôte dèl sôcièté, d'on payîs
a l'ôte, on s' deût arindjî d' manîre a ç' qui
lès dreûts èt lès lîbèrtés chal
divant prôclamés sèyèsse bin rèspèctés.
årt XXIX.
Chaskeun' n'a dès-obligåcions qu'avou l' comunôté qu'èl
le°t tot-a fe°t lîbe dè mète èn-oûve
sès capåcités.
Li lwè a seûle li pouwèr dè rastrinde lès dreûts
èt lès lîbèrtés d' chaskeun', dè moumint
qu' c'èst po fé rik'nohe èt rèspècter lès
dreûts èt lès lîbèrtés dès-ôtes,
po prézèrver l' moråalité, l' tranquilité dès
dhins èt l' binåhiste d' turtos d'vins 'ne sôcièté
d' dèmocråtes.
Di tote manîre, i n' såreût-èsses quèstion d'
profiter d'cès dreûts èt d' cès lîbertés
po-z-aler disconte lès-îdèyes èt les grandès
régues dès Nåciones-Unèyes.
årt XXX.
On-åreût twért di s' voleûr rabate so tot l' minme quel
årtike dèl prézinte Dèclaracion, qui ç' seûye
ine nåcion ou bin 'ne seûle djint, po djustumint sayî dè
distrûre lès dreûts èt lès lîbertés
qu' s'î trovèt prôclamés.
[index]